Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inkluderende fællesskaber

At deltage i fællesskaber er en vigtig faktor i børns liv. Det giver børn mulighed for at udvikle vigtige kompetencer, de lærer i de fællesskaber, som de deltager i. Det pædagogiske personales opgave er at udvikle fællesskaberne, så de skaber deltagelsesmuligheder og trivsel for alle børn, og at sikre, at deltagelsen i fællesskaberne fører vigtig læring med sig.

Fortælling fra vuggestuen: ”Hvad leger vi?”       
I nogen tid har jeg talt med børnene om hvordan vi kan hjælpe hinanden, når der er nogen, der er uvenner. Hvordan det mærkes at være uvenner. Hvordan føles at lege og have det sjovt. At man kan spørge om hjælp til at blive gode venner osv.
At det er en god ide at spørge : ”Skal vi lege?” understøttet med babytegnet fra Fri for mobberi . 
En formiddag har Mindy dristet sig til at lege med de lidt vilde 2 årige drenge på stuen. De leger og løber i høj fart om bordet. Pludselig råber Magnus ”Wrauuuh” som en farlig tiger.
 Mindy hviner højt: ” Berit, Berit… hjælp, vi leger uvenner!”
Det kan være svært at finde ud af alle begreberne:)
Mindy bliver beroliget hos den voksne,  og den voksne forklarer Magnus, at Mindy bliver bange ved den høje lyd og at han virker farlig. Den farlige tiger kan gå ind i sit bur og lukke