Pædagogik er komplekst. I samværet med børnene er både børnesyn, dannelse, børneperspektiv, leg, læring, børnefællesskaber og læringsmiljøer i spil.
Børn har mange gode input til dagligdagen. I Regnbuen er vi undersøgende på de initiativer, børnene viser os og på hvad børnene fortæller. Vi understøtter børnene i de initiativer, som de byder ind med.
Fortælling fra vuggestuen: ” En elefant.”
Morgenstunden har været med god leg, men nu ser jeg optakt til konflikter, da Else på godt 2 år viser rastløshed, zapper rundt og snupper legetøj fra de andre, med hyl og kede børn til følge. To af børnene, der får snuppet legetøj er børn, jeg har set kan komme til at bide, når de føler sig pressede.
Jeg vælger hurtigt at sætte en musikalsk aktivitet i gang.
Jeg stiller mig ude midt på gulvet og spørger højt, om der er nogen børn der kan hjælpe med at plukke æbler og pærer ned fra træerne? Straks stimler børnene sammen omkring mig og rækker hænderne højt op i luften.
Jeg starter med at synge og vise fagter og bevægelse fra sangen: ”Æbler og pærer.:”, børnene er ivrigt deltagende med smil og grin og bevægelser. Vi fortsætter med at alle får et tørklæde og vi laver blæsevejr og synger: ”UH, hvor det blæser”. Det er to af de sanglege vi bruger mest lige nu som samlingsstund.
Jonas på knap 2 er dog optaget af sangbogen om” En elefant kom…”, han har fundet i sofaen. Han viser mig den på afstand, mens jeg synger med børnegruppen. Han peger og siger noget, der ligner elefant. Peger insisterende. Ænser nærmest ikke børnegruppen i fuld sving på gulvet.
-Ja, det er den med elefanten, der tramper Jonas, siger jeg til ham, da blæsevejret kort efter har lagt sig. -Se, hvad Jonas har fundet, siger jeg henvendt til de andre børn, lad os synge den sang. Hvordan gør elefanten nu? To af børnene begynder at trampe. En af stuens personaler er netop mødt ind og falder i med at trampe afsted. Vi leger elefanter der tramper rundt på stuen og synger om en del elefanter, inden elefantungerne bliver klar til at sætte sig for at spise og drikke – stuens sidste personale er nu mødt ind og har taget rullevognen med ind. Vi begynder at spise. For elefanterne er sultne.
Den studerende ved Jonas bord, siger til ham at det var en god leg, den med elefanten. Jonas er meget enig – det viser han ved at stråle tilbage.